سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ریشه 10 تا از پر کاربردترین اصطلاحات اینترنتی

1) Trollترول

ترول یک شخصیت افسانه ای است که ظاهری زشت و ناخوشایند دارد. علاوه برین این کلمه در صورتی که به صورت فعل به کار رود به معنی یک روش ماهیگیری است که در آن طعمه به آرامی در پشت قایق کشیده می شود تا ماهی ها را به آرامی در دام بیاندازند. ترول های اینترنتی هم به همین ترتیب طعمه هایی را قرار می دهند تا سایر کاربران را به دام اندازند و بعد از یک فضای عمومی به نفع خود و برای استفاده ی شخصی بهره برداری کنند.


2) Spam اسپم

اسپم مارک گوشت کنسرو شده است؛ چه در کامپیوتر و چه در دنیای واقعی طرفدار چندانی ندارد. گوشت های کنسرو شده ی اسپم در دوره ای از اقتصاد آمریکا که کشاورزی افول کرده بود بوجود آمدند وتبلیغات این غذای کنسروی در همه جا وجود داشت و مردم به نوعی مجبور به استفاده از آنها بودند. به این ترتیب این کلمه راه خود را به دنیای کامپیوتر باز کرد چون هجوم ایمیل های تبلیغاتی بیش از حد و مزاحمت آمیز بود و اسپم جایی است که اینگونه ایمیل ها به آنجا می روند. در سال 1980 شرکت های تبلیغاتی کامپیوتری پیشنهاد دادند که از عبارت “Sales Promotion And Marketing” به معنی بازاریابی و ارتقاء فروش استفاده شود ولی همان کلمه ی اسپم بیشتر مورد قبول بوده.


3) Virus ویروس

ویروس کامپیوتری بسیار شبیه به ویروس بیولوژیکی است. هردوی آنها برنامه ی مربوط به خودشان را در یک سیستم عادی وارد می کنند و آن سیستم را مختل کرده و خودشان تکثیر می شوند. کلمه ی ویروس از سال 1984 و توسط فرد کوهن وارد علم کامپیوتر شد. او در یک مقاله به این موضوع اشاره کرده بود اما قبل از انتشاراین مقاله کلمه ی ویروس توسط یک نویسنده ی داستان های تخیلی دیوید گرولد، در سال 1970 به کار رفته بود. در این داستان یک برنامه ی کامپیوتری به نام ویروس به یک کامپیوتر وارد می شود و در نهایت توسط برنامه ای بنام آنتی بادی از بین میرود. این عبارت در در سال 1982 نیز در یک کتاب مصور به کار رفته بود.


4) Firewall فایر وال

فایر وال در کامپیوتر از شبکه ها در برابر ئسترسی یا ورود غیر مجاز محافظت می کنند. در دنیای واقعی فایر وال بنا ها یا دیوار هایی هستند که برای جلوگیری از پیشروی آتش ساخته می شوند. در دنیای مجازی به جای آتش سیستم کامپیوتر را در برابر ویروی هکر یا ورم ها محافظت می کنند. (worm ورم شبیه به ویروس است اما با این تفاوت که نیاز ندارند به اطلاعات کامپیوتر وصل شوند تا تأثیر مخرب خود را داشته باشند و راحت تر در شبکه ی کامپیوتری پخش می شوند درست مثل آتش).


5) Ping پینگ

پینگ یکی از روش های حمله است که توسط هکر ها اعمال می شود. در ابتدا از پینگ برای آزمایش در دسترس بودن میزبان ها استفاده می شد. به این ترتیب که یک پیغام فرستاده می شد و میزان زمانی که پیغام می رسید اندازه گیری می شد. این مثل کار یک دستگاه سونار به نام پینگ است که صدای یک صوت فعال را تقلید می کند.


6) Wiki ویکی

ویکی در اینترنت به مجموعه سایت های به هم پیوسته ای گفته می شود که توسط کاربران تکمیل می شود.ریشه ی این کلنه نیز ساده است. در زبان هاوایی عبارت “ویکی ویکی” به معنی سریع است. بنابر این سازنده ی این شبکه، وارد کانینگ هام، فکر کرد که این سایت راه سریع و آسانی برای استفاده از اطلاعات سایت های مختلف در یکجا است.


7) Bit بیت

بیت کوچکترین جزأ کامپیوتر است. در ابتدای زمانی که زبان کامپیوتر در حال شکل گیری بود، سیستم صفر و یک بهترین و ساده ترین زبان کامپیوتری بود. کلمه ی بیت مخفف عبارت “binary digit” یا همان سیستم دودویی صفر ویک است. این توضیح در مورد کلمه ی “byte” هم به کار رفته که به چندین واحد اطلاعاتی اشاره می کند (معمولاً 8).


Bug باگ (حشره)

این کلمه یکی از مشهور ترین کلمات کامپیوتری است و داستان جالبی دارد. خانم گریس هوپر که یکی از اولین برنامه نویسان کامپیوتر بوده مشغول کار بر روی یک پروژه بوده که با مشکلی در کامپیوتر مواجه می شود و بعد متوجه می شود که دلیل آن این بوده که یک شاپرک در یکی از بخش های سخت افزاری کامپیوتر گیر کرده. این شاپرک هنوز هم در موزه ی اسمیتسونیان نگهداری می شود. کلمه ی باگ وقتی به کار می رود که اشکالی در کارکرد کامپیوتر پیش آید. البته قبل از این توماس ادیسون هم از این کلمه در دفترچه یادداشتش اشاره کرده بوده است.


9) Hotmail/Google هات میل/ گوگل

البته این دو اصطلاح کامپیوتری نیستند بلکه اسم شرکت های کامپیوتری هستند. هات میل یکی از اولین سرویس های جهانی دسترسی به ایمیل بوده؛ اسم این شرکت را یکی از بنیانگذاران این شرکت – سابییر باتیا – گذاشته است. وقتی که او می خواسته برای این سرویس جدید یک اسم انتخاب کند این عبارت را انتخاب کرده چون حروف HTML را در خود دارد. این حروف زبان پایه ی برنامه نویسی صفحات اینترنتی است. در ابتدا اسم این سرویس اینترنتی به صورت “HoTMaiL” نوشته می شده تا افراد نتوجه ارتباط آن بشوند.

ریشه ی کلمه ی گوگل چندان تعجب آور نیست. این اسم از آن جهت انتخاب شده که صاحبان این شرکت می خواستند نشان دهند میزان اطلاعاتی که این موتور جستجوی جدید در اختیار قرار می دهد بسیار زیاد و مایه ی مباهات است. این کلمه همان کلمه ی “googol” است که البته به صورت اشتباه نوشته شده، این کلمه یعنی عددی که از یک 1 و 100 صفر تشکیل شده.


10) Cookies کوکی (شیرینی)

این عبارت در اول لیست قرار گرفته چون ریشه ی ان تا حدی نا مفهوم است. اول تعریف این عبارت در کامپیوتر: وقتی لازم باشد که اطلاعات شخصی شما به حافظه ی کامپیوتر سپرده شده و بعداً در مراجعه به یک وب سایت قابل دستیابی باشد از کوکی ها استفاده می شود. مثل وقتی که برای ورود به یک سایت لازم است با رمز ورود و نام کاربری وارد شوید. دلیل اینکه از این واژه استفاده شده تشابه آن با شیرینی های طالع بینی است که در آشپزی چینی رواج دارند. داخل این شیرینی ها یک تکه کاغذ قرار داده شده که نوعی فال یا طالع بینی در آن نوشته شده. احتمالاً برنامه نویسان اولیه ی اینترنت از شاهد این بوده اند که برنامه های مختلف به شکل مشابهی اطلاعات مورد نظر را ذخیره می کنند (مثل ظاهر شیرینی ها که شبیه هم هستند) اما هر فرد با اطلاعات خاص خود به فضای متفاوتی وارد می شود که دیگران نمی توانند.




تاریخ : سه شنبه 90/9/22 | 11:19 صبح | نویسنده : علی | نظر

  • paper | قالب وبلاگ | پارس لون